Our first days - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Charlotte Barten - WaarBenJij.nu Our first days - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Charlotte Barten - WaarBenJij.nu

Our first days

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

27 Augustus 2012 | Spanje, Madrid

Hola,

Daar is tie dan, mn aller eerste verslag. Dit keer vanuit Spanje/Madrid.
Ons avontuur begon allemaal afgelopen vrijdag. 5 uur s’ ochtends mocht ik mijn bedje verlaten om richting schiphol te gaan. Eenmaal daar aangekomen bleef het toch weer even spannend met m’n koffer. Het was gelukt, 45,5 kilo en mocht er 46 (had misschien toch nog een paar schoenen mee kunnen nemen, maar helaas). Op schiphol nog eventjes snel wat make-up gekocht en daarna zijn we meteen naar de gate gelopen.
Onze vlucht liep erg soepel en waren weer aan het landen voor we het wisten. Wel hadden we de beste plekken van het vliegtuig namelijk bij de nooduitgang.

Eenmaal aangekomen op de Spaanse bodem begon ons avontuur. Al meteen toen we het vliegtuig uitstapte stond er een soort van bewaking en dachten eigenlijk dat we meteen ons paspoort moesten laten zien. Iedereen moest op ons wachten en toen jim zijn tas open ging doen om zijn is te pakken werden we uitgelachen door de stewardess van klm en zei dat het niet nodig was. (geloof mij hij stond echt voor de uitgang, dus konden er niet echt langs lopen). Toen we doorliepen moesten we meteen zoeken. Normaal gesproken volg je het zooitje en kom je uit bij de bagageband. Helaas was het hier niet echt het geval, mensen liepen naar links en naar rechts. Alles was meteen al in het Spaans, dus dat begrepen we helemaal niet, dan maar plaatjes kijken! We zagen een mooie koffer op een soort van band en zijn die maar gevolgd en lucky us, onze koffers lagen al op ons te wachten op de bagageband!
Nadat we alles op een karretje hadden gelegd, gingen we naar buiten om met de taxi naar ons appartement te gaan. Met dat we buiten aankomen staat het aan de rechterkant helemaal vol met taxi’s, dus dat moest wel goed zitten, dachten wij….. Geen enkel persoon spreekt hier Engels en zelfs de taxichauffeurs niet! We probeerde met handen en voeten uit te leggen waar we heen moesten met 1 taxi. We stonden er zeker wel 10 minuten en begrepen er helemaal niks van. Opeens zei die kerel dos or nada. Nou begreep ik meteen dat nada niet veel goeds zou betekenen dus moesten we er echt aan geloven en moesten we 2 taxi’s nemen. (abigial en ik, jim alleen)

Toen we uitstapte bij ons appartement kwam onze huisbazin ons meteen helpen. Ze heeft ons alles geprobeerd uit te leggen en moet zeggen dat google translate echt wel een goede uitvinding is! Ze sprak geen Engels en wij geen spaans… Ze heeft ons in de buurt “rondgeleid” (niet dat wij er heel veel van begrepen maar ze bedoelde het goed).

Onze aller eerste avond liep precies zoals we hem hadden verwacht. We waren verdwaald wisten niet waar we moesten eten en wisten helemaal niet hoe we ooit weer terug zouden komen. Jaja we zijn dan ook meer dan 3 uur onderweg geweest en hebben daarvan ongeveer 20 minuten gegeten. Het eten was echt niet lekker en we kregen een rode wijn ipv een witte. Gelukkig kwamen we iemand tegen die wel engels kon en ons de weg terug kon vertellen. (moet zeggen dat we er allemaal om kunnen lachen dus don’t get me wrong)

De tweede dag zijn we lekker boodschapjes wezen kopen en besloten om savond’s toch maar de bus te pakken naar Plaza Mayor. Plaza Mayor is echt wel heel leuk. Er staan heel veel leuke tentjes en hebben hier onze eerste echte licor cueranta y Tres op! Veel royaler dan in NL kun je wel zeggen. Wel zijn de tentjes met terrasjes op Plaza Mayor erg duur, dus wij zochten een leuk tentje van het plein af.

Zondagochtend zouden we s’ochtends eigenlijk naar een markt gaan, we zouden er echter geen wekker voor zetten. Uiteindelijk hadden we dat maar beter wel kunnen doen gezien we een slaapkop eerste klas hebben (zal geen namen noemen Jim;)). Omdat we pas 1 uur gingen ontbijten besloten we maar naar Sol te gaan, de winkeltjes op te zoeken. Onze zoektocht naar handdoeken was begonnen. Helaas hebben we die maar in 1 winkel kunnen vinden. Eerst waren de goedkoopste 16 euro per handdoek. Abigail en ik wisten niet veel van de prijzen voor handdoeken, maar wisten dat dat niet echt normaal is. Later vonden we een soort van Actie. 3 handdoeken voor 9 euro. Dus die heb ik maar gekocht. We waren weer met de Metro terug gegaan, wat echt super makkelijk is hier! Daarna mocht ik als eerste mijn kookkunsten laten zien! Tortellini it was. Helaas werkte de oven niet, dus daarna maar de magnetron gebruikt. Het vulde ons snel op, maar was zeker geslaagd!

Vandaag was wel even een spannende dag, het begin van onze Spaanse talencursus. Eerst hadden we afgesproken met Anne van Madrid students. Zij vertelde ons nog het een en het ander en daarna hadden we een presentatie. Doordat anne ietsjes meer tijd nodig had waren wij 5 minuutjes te laat, wat voor ons betekende dat we een klein deel van de presentatie hadden gemist. We kwamen binnengelopen en iedereen keek ons vol aan. De meneer zei wat strengs tegen ons in het Spaans, wat precies wisten we niet wantja Spaans konden we nog niet. Vervolgens ratelt die meneer maar door in het Spaans en ik kijk abi aan en we moesten wel ff lachen. Ik dacht misschien houdt hij hem eerst in het Spaans en daarna in het Engels. Na ongeveer 10 minuten kijkt hij me aan en vraagt hij me wat. Ik had natuurlijk geen enkel idee wat het was en dacht HELP. Ik dacht als ik nou weg kijk geeft iemand anders misschien antwoord, maar helaas hij bleef me aankijken. Ik heb hem vervolgens maar verteld dat ik geen Spaans sprak (in het Engels want Nederlands spreek sowieso niemand hier). Hij begon een beetje boos te doen en zei dat hij in het begin had gevraagd of de presentatie in het Engels of Spaans moest, maar dat hadden wij dus gemist. Ik zei vervolgens maar dat het geen probleem was en vervolgens zegt hij wat in het Spaans en gaat hij verder in het Engels (THANK GOD).
Na de presentatie moesten we naar onze eigen lokaal en zitten met 5 in een groepje, waarvan we allemaal Nederlanders zijn. We begonnen met de lessen en hij spreek merendeel Spaans. Als we het niet begrijpen probeert hij het uit te leggen in het Engels.
Ik moet zeggen vind het wel heel erg leuk. Het is niet heel makkelijk, maar hopelijk komt dat nog. De grammatica vind ik zoals gewoonlijk een stuk minder leuk, alleen heb je dit wel echt nodig. We hebben nu twee weken lang van 2 t/m 5 over 5 Spaanse les dus hopen dat we er veel van opsteken. Vandaag al wel heel veel geleerd, dus dat belooft wat!

Dit was mijn verslagje voor nu. Gaan zo lekker eten, tenminste dat hoop ik want jim en abi gaan “koken”. Die hebben lasagne uit de vriezer gehaald en in de oven gestopt. Dit is onze eerste keer dat we de oven gebruiken, dus weten nog niet precies hoe hij werkt.

Buenas noches

  • 27 Augustus 2012 - 21:04

    Diederik Van Der Vaart:

    Pffff goed verslag hoor!! Echt hartstikke leuk. Ik ga het de komende dagen wel even in delen lezen ;)

  • 27 Augustus 2012 - 21:34

    Ismenia:

    Hola guapa, commo estas!

    Ghehe ben blij dat het je t naar je zin hebt daar!
    En ja, Spanjaarden he, die zijn temperamentvol, OOK de mannen ;)

    Heel veel plezier, un besito para ti y te quiero mucho

    X Smeen

  • 27 Augustus 2012 - 21:46

    Ton Barten:

    Ben benieuwd of de oven niet in brand is gevlogen! Klinkt goed lieverd. Veel plezier.

  • 27 Augustus 2012 - 22:30

    Mignon Van Der Knaap:

    Ola Charlie, nou nou ik moet zeggen het Nederlands gaat je nog goed af.. wat een mooi verhaal weer! Ben blij dat jullie het zo naar je zin hebben! Elise mist je al hoor, bij ieder vliegtuig wat overvliegt wijst ze omhoog en zegt 'Charlotte vliegtuig" Ze vraagt ook elke keer als we thuis komen of jij er bent! Heel veel liefs voor jullie alledrie!

  • 27 Augustus 2012 - 23:42

    Elly VdK:

    Hoi Charlotte, nou je hebt al veel meegemaakt die paar dagen dat je in Madrid bent.
    Dat belooft wat voor de komende maanden!
    Succes met je cursus Spaans, maar dat zal wel lukken.

  • 28 Augustus 2012 - 09:04

    Elke Claessen:

    Hoi Charlotte,
    gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Ik vind het alleen raar dat jullie niet van het vliegveld gehaald zijn door Madridstudents. Hier ga ik nog achteraan. Is het geld nog gestort?
    Succes met jullie Spaans.
    groetjes
    E. Claessen

  • 28 Augustus 2012 - 10:55

    Renate:

    Lees zojuist je verhaal van de eerste dagen. Goed om te horen dat jullie het naar jullie zin hebben! Ook de eerste foto's op Facebook gezien, ziet er prima uit! Succes met jullie Spaanse lessen en veel plezier!! ( beetje lief zijn voor de leraren he ) ;-) Groetjes aan de rest. Dikke kus van ons 3tjes

  • 29 Augustus 2012 - 16:54

    Erik Lockefeer:

    Beste Charlotte,

    Leuk om te lezen dat het goed is gegaan. Jullie zitten in een mooie omgeving heb ik begrepen. Als je op Plaza Mayor een steile trap afgaat (de uitgang tegenover café en the) dan heb je aan de linkerkant een nederlands cafe. Ook wel leuk.

    Succes en ik ben beneiuwd naar jullie volgende verhaal.

    Groetjes,

    Erik Lockefeer

  • 30 Augustus 2012 - 07:28

    Margreet:

    hoi charlotte,
    wat leuk allemaal. veel plezier
    wacht nu al op je volgende verslag.
    succes margreet

  • 05 September 2012 - 22:50

    Marjonet Van Eersel :

    hoi charlotte jim en abi
    leuk avontuur ik had al wat gehoord van jim , maar leuk om het weer na lezen
    nog veel succes met jullie spaanse les .en veel plezier .
    groetjes mama van jim

  • 05 September 2012 - 22:50

    Marjonet Van Eersel :

    hoi charlotte jim en abi
    leuk avontuur ik had al wat gehoord van jim , maar leuk om het weer na lezen
    nog veel succes met jullie spaanse les .en veel plezier .
    groetjes mama van jim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Actief sinds 19 Jan. 2010
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 33050

Voorgaande reizen:

21 Juni 2015 - 16 Februari 2016

Asia it is!

24 Augustus 2012 - 16 Januari 2013

Stage Madrid

31 Januari 2010 - 07 December 2010

High School Down Under

Landen bezocht: