Burger king the office - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Charlotte Barten - WaarBenJij.nu Burger king the office - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Charlotte Barten - WaarBenJij.nu

Burger king the office

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

14 Juli 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallo lieve mensjes,

Vorige week maandag begon mijn avontuur, op naar mijn werkplek voor de komende 6 maanden. Om 8 uur ging ik naar beneden om Milou te ontmoeten. Milou loopt er nu 3 maanden stage en blijft tm eind Augustus. We gingen in de trein, waar mensen met koffers in stappen om op vakantie te gaan en waar wij in stappen om lekker naar ons werk te gaan. Het was toch wel een vreemd gevoel, daar loop je dan op een vliegveld, tussen duizenden mensen die op reis gaan. Stiekem gaf het me ook een gevoel alsof ik op vakantie ging, maar opeens stopte ik met dromen want daar waren we dan., bij de burger king. Whut de burger king?! Jepp, letterlijk naast de burger king zit ons kantoor en zoals je vast zelf al wel kunt bedenken, zo nu en dan komt er zo’n heerlijke geur voorbij!

Het kantoor is wat kleiner dat ik had verwacht en letterlijk elke vierkante meter wordt gebruikt. Dit komt voornamelijk doordat alles nog met de hand (Ja met de hand!!) word gedaan. Bonnetjes van de kassa worden bij elke computer uitgeprint en vervolgens weer via een andere computer verwerkt. Er zijn honderd verschillende papieren, dus je kunt je wel voorstellen hoeveel papierwerk er valt te vinden! Aan de ene kant geeft het me ook wel een kick, het is zo anders, iets wat je totaal niet verwacht en ook iets wat je nooit mee zou krijgen als ik hier geen stage had gelopen.

Ik kom terecht op de HR afdeling, samen met de manager en de assistent zijn we verantwoordelijk voor zo’n 150-200 werknemers. Een precies aantal werknemers zal ik nooit kunnen noemen, want mensen komen en gaan, iets wat erg normaal is in deze cultuur. De ene maand zijn er 100 mensen aangenomen en de zelfde maand nemen er weer 120 ontslag, met andere woorden veel chaos en nog meer papierwerk;). Maar ook dit vind ik erg interessant. Ik ben er vooral om te kijken wat we hier aan kunnen veranderen, maar ook om te zorgen dat ons team een team word. Zo hebben ze verschillende foodketens op het vliegveld zitten en ook nog eens op verschillende terminals. Verder staat Maleisië bekent voor de verschillende culturen in het land en dat valt goed te merken. Zo’n 80% is islamitisch, 10 % Indisch en de overige 10% chinees. Ook dit merk je op de werkvloer. Zo hebben alle geloven hun eigen groepje op de werkvloer, waardoor je vaak niet van een echt teamspirit spreekt.

Tot nu toe vind ik het alleen maar heel erg interessant en wil ik eigenlijk alles te weten komen over de cultuur verschillen en ook de reden waarom. Door mijn interesse mag ik hier ook verder op in gaan voor mijn stage opdrachten en heb er heel veel zin in. Verder mag ik ook werken aan de team building en ben ik bv twee dagen weg aan het plannen voor de werknemers op de vloer. Mijn manager is een pittige tante, maar houd gelukkig ook wel van een grapje tussendoor, wat eigenlijk goed bij mij past.

Buiten stage om geniet ik nog steeds van de stad, zo zijn we afgelopen weekend naar helipad geweest. Een plek waar overdag helikopters landen en waar je s ‘avonds op kunt om lekkere drankjes te drinken met een lekker muziekje op de achtergrond en een uitzicht waar je kippenvel van krijgt. Je hebt een uitzicht over de hele stad, waaronder ook over de KL Towers en de Petronas Towers. Komend weekend is het rammandam, wat hier groots gevierd zal worden. Ben erg benieuwd wat we dan in de stad kunnen verwachten. Ook heb ik samen met Elijn een ticket geboekt naar Phuket, waar we een dagje blijven en dan door trekken naar het eiland koh phi phi voor 3 dagen. Ook hebben we een weekendje naar de Perhantians geboekt. Alle plekken schijnen erg mooi te zijn, dus ben benieuwd naar de komende periode!

dikke kus

  • 15 Juli 2015 - 21:12

    Ben Schreiner:

    Great reporting! Focusing on teamwork across diverse cultures will be challenging and so very relevant in today's world.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlotte

Actief sinds 19 Jan. 2010
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 33024

Voorgaande reizen:

21 Juni 2015 - 16 Februari 2016

Asia it is!

24 Augustus 2012 - 16 Januari 2013

Stage Madrid

31 Januari 2010 - 07 December 2010

High School Down Under

Landen bezocht: