kayaking for dummies - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Charlotte Barten - WaarBenJij.nu kayaking for dummies - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Charlotte Barten - WaarBenJij.nu

kayaking for dummies

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

07 Januari 2016 | Vietnam, Phong Nha

Lieve allemaal,

Ondertussen heb ik even wat tijd gevonden om een "klein" verhaaltje te schrijven om jullie een klein beetje op de hoogte te houden..

Op 28 december was het dan het einde van mijn 6 maanden in Kuala Lumpur. Met een grote glimlach kijk ik terug naar mijn periode in Maleisie en met een nog grotere glimlach kwam ik aan op het vliegveld om in te checken naar Bangkok, waar mijn volgend avontuur zou beginnen! Na een laatste lunch met mijn collegaatjes achter de douane kon ik door naar het vliegtuig om te vertrekken. Het waren maar twee kleine uurtjes vliegen en voor ik het wist was ik in ons hostel aan het wachten tot Evi aan zou komen. We waren beide op een ander vliegveld in Bangkok geland, wat beide aan de andere kant van de stad lag, dus kwamen we tot de conclusie dat we elkaar maar beter bij het hostel konden meeten. Na lang wachten en honderd keer omhoog gesprongen te zijn bij elke taxi die ik voorbij zag komen was ze daar dan eindelijk! Zo vreemd maar leuk om elkaar in Bangkok te zien. Ons avontuur ging echt beginnen! Dat moest natuurlijk gevierd worden met een heerlijk chang biertje!

De volgende ochtend vlogen lekker vroeg naar Hanoi in Vietnam. Omdat het onze eerste keer avontuur was hadden we een transfer geregeld via onze hostel, wat heel erg fijn was, want mijn god een grote chaos op de weg! Scootertjes hier scootertjes daar, links of rechts rijden het maakt allemaal niet uit. Oversteken in Hanoi ging dan ook als volgt. Kijk vooruit en loop door op een normaal tempo, zodat de scooters jouw tempo kunnen volgen en om je heen rijden. Eerste keer was ff wennen, maar ondertussen zijn we een pro geworden! Eerst dacht ik dat Hanoi een hele grote stad zou zijn, maar de wij zaten in de Old quarter van Hanoi, wat veel meer weg had van een dropje. Je hebt dan ook geen normale winkeltjes, alles is op straat te koop en per straat kun je een product kopen, handig toch? Wil je kleding ga naar die straat, wil je fruit ga daar heen ect. We kwamen er al snel achter dat kaartlezen niet echt onze sterkste kant is en op de een of andere manier kwamen we altijd weer uit in het noorden van de stad ipv het zuiden.. Maar na 3 dagen Hanoi wisten we eindelijk welke kant we nou op moesten. Ons hostel in Hanoi was meer een feest hostel. Om 5 uur kwam er een grote badkuip te voor schijn met ijs en jawel jawel gratis bier!! Vanaf dan begint de ellende, 1 bier tweede gratis, koop een bier krijg er 2 gratis, koop 1 mixdrankje krijg en een gratis, koop 1 mixdrankje krijg er twee gratis. Je begrijpt dus wel dat het erg afzien was in ons hostel. Bedoel al die gratis drank, pff ;) Op oudejaarsdag zijn we een dagje naar tam coc in de buurt van Ninh binh geweest, waar je op een bootje kunt en geweldig mooie landschappen hebt. Iets wat erg lijkt op ha long bay, maar dan met meer groene natuur. Een echte aanrader, maar zorg wel dat je op tijd gaat! Wij waren in de ochtend geweest en op de terugweg kwamen er wel honderden bootjes voorbij met allemaal chinezen, ze zijn ook overal! Nou mogen wij niet klagen want Hollanders zijn ook echt overal te vinden hier. Zo'n klein landje en toch kom je wel minimaal 10 Nederlanders per dag tegen...

NYE in Hanoi! Wat een ervaring zeg! Rond een uurtje of 9 liep de hele stad langzaam vol(normaal is het ook al druk, maar nu waren mensen te voet) er waren in de stad 3 grote podia gebouwd waar allerlei verschillende dj's draaide. We probeerde van het ene plekje naar het andere plekje te lopen, maar zo gemakkelijk was dat niet. No crowd management at all! Het was proppen en duwen, dus na alle podia gezien te hebben besloten we ergens te gaan staan waar we een klein beetje ruimte hadden. We stonden tussen allerlei Aziaten die een ritme hebben waar je bang van wordt. Je kunt je wel begrijpen wij hebben ons heerlijk vermaakt met een biertje in onze hand en Aziaten die de meest vreemde dancemoves laten zien! Heerlijk! De dag daarna was onze chill en pak dag, we gingen de dag erna namelijk naar Cat Ba. Cat ba is een eilandje op Ha Long Bay. Cat ba is een schattig eilandje, niet zo heel erg toeristisch of druk nog, maar de ideale plek om vanuit daar rond te rijden op scootertjes en een tour te doen. Zo gezegd zo gedaan, op de scooter het eiland rond, paar keer moeten uitwijken voor kippen, honden, katten, koeien en geiten. Maar genieten! De dag erna hadden we een Kayak tour gedaan. Per boot werden we ergens op het water in ha long bay gedropt. Het was een ideale rustige plek, bijna geen toeristen te bekennen. Met onze Kayaks gingen we van links naar rechts en andersom, recht vooruit was namelijk niet echt ons ding. Zo vroeg onze tourguide of het allemaal wel goed ging, niet een keer maar ik denk in het begin wel elke 5 minuten. Na een paar uur was hij er dan ook aangewend geraakt dat wij een beetje de kneusjes van de groep waren en dat recht gaan voor ons geen optie was. Wij kwamen er wel kwamen op onze eigen manier (achteruit bijvoorbeeld) Anyways, ha long bay! Geweldig mooi! We zijn met de kayaks in mooie lagoons terecht gekomen hebben aapjes gespot, of waren het nou eekhoorns? Ja het was wat ver en ik had mijn bril niet op, maar desalniettemin het was een paradijs met super weer. Beste van de dag was wel dat we zijn niet omgeslagen, ja we hadden er eigenlijk een medaille voor moeten krijgen... (Echt waar)

De dag erna zijn we richting phong nha gegaan per nachttrein. Onze "kamer" in de trein bestond uit 6 bedden en omdat we skirre backpackers zijn hadden we gekozen voor een hardsleeper. Onze enige eis die we hadden was dat we wel de onderste twee bedden wilde hebben. Dan kan je tenminste nog een beetje lekker zitten, of nouja dat dachten we. Alles is hier natuurlijk aangepast op een Aziatisch persoon. Dus het enige wat je eigenlijk kon was liggen op een te dun matrasje voor 8 uur lang. Moet eerlijk toegeven dat ik snel inslaap viel, want je word zo lekker heen en weer gewaggeld. Het waren meer korte napjes, want ik was een beetje bang dat we onze stop zouden missen. Maar ik moet zeggen, een geweldige uitvinding die nachttrein! Het is net of je 8 uur lang in een attractie zit, maar dan op een prettige manier!

In phong nha aangekomen zijn we op avontuur gegaan. Met een grote groep backpackers gingen we op twee boten richting de phong nha cave en een cave in de buurt. De ene cave was een challenge want om er te komen moest je zo'n 400 treden omhoog. Dan niet van die treden waarbij je denkt oh appeltje eitje, nee van die treden waarbij je denkt, ze hadden er beter twee treden van kunnen maken omdat ze zo hoog waren en ook nog eens van die treden waarbij je denkt dat je er vanaf valt omdat ze zo scheef zijn. Maar het eindresultaat was het allemaal waard en ook de view boven bij de cave! Heel bijzonder om te zien. De dag erna hadden we een tour geboekt om naar paradise cave en dark cave te gaan. De caves zijn zo bijzonder groot en lang dat je wel even wat tijd kwijt bent. De dark cave was de leukste cave tot nu toe, meer omdat we er leuke activiteiten konden/moesten doen om er te komen. Zo gingen we met een zipline van 400 meter naar de andere kant van de rivier, waar we een stukje moesten zwemmen om bij de ingang te komen. Uiteindelijk kwamen we uit bij een grote modderbad, het was echt hilarisch. Daar liepen we, jut en jul, in onze bikini en een helm met lampje. Het lampje van Evi deed het niet dus als twee kneuzen liepen we soms hand in hand door de cave. Je zag verder niet heel veel (tenminste wij, omdat wij beide niet echt een goed lampje of zelfs geen lamp hadden) en het was vooral erg glad. In het modderbad kon je gewoon chill liggen zonder te zinken of iets. Het was een bizar gevoel en je had echt modder overal! (Ja jongens echt overal!) Uiteindelijk moesten we zonder lampjes naar het einde van de cave zwemmen, wat best wel een challenge was omdat je gewoon letterlijk niks kon zien. Dan ga je denken, zitten hier eigenlijk beestjes in het water, zoja welke beestjes dan? Tja je snapt hem wel uiteindelijk ben je een Aziaat die niet kan zwemmen en zo snel mogelijk aan de andere kant wilt zijn! Aan het einde van de cave mochten we weer met de kayak terug naar het beginpunt. Jeej want daar zijn Evi en ik zo goed in, not! Anyways vraag ons niet hoe, maar we zijn bij het beginpunt terecht gekomen! Vandaag hebben we een chilldagje gehad in phong nha, lekker met de scooter rondgereden. Lieve locals gezien, koeien en stieren ontweken op de weg en genoten van het uitzicht met geweldig mooie rijstvelden! Vanavond moeten we al weer uitchecken en dit paradijs verlaten! Morgenochtend gaat onze nachtbus richting Hue. Vanuit hue gaan we met de scooter naar Hoi An via de topgear route! Iets waar we erg naar uit kijken, net als de rest nog van onze reis!

Voor foto's zullen jullie trouwens moeten wachten, we hebben vernomen dat er hier bijna alleen maar computers zijn met virussen, waardoor je memory card crashed! Dat willen we natuurlijk niet mee maken, dus we wachten netjes tot we thuis zijn met het overzetten van foto's.

Nou veel liefs vanuit het mooie Vietnam!!

• 08 Januari 2016 - 16:49

Renate:

Geweldig verhaal weer!! Veel plezier backpackers!!:-)
    Stiekem wel jaloers hoor, wat zien jullie veel mooie plekken! Geniet!! XX